مدت زمان غیر فعال شدن پلاک خودرو چقدر است؟

مدت زمان غیر فعال شدن پلاک خودرو
فهرست مطلب

مدت زمانی که پلاک خودرو در صورت عدم استفاده غیرفعال می‌شود، موضوعی است که در سراسر جهان تاکنون تحت تأثیر قوانین مختلفی قرار گرفته است. قوانین و مقررات مربوط به پلاک خودروها در سراسر جهان به دلایل امنیتی، حمایت از محیط زیست و سایر فاکتورها برای غیرفعال شدن پلاک‌ها تنظیم شده است، این مقاله به پاسخ سوال مدت زمان غیر فعال شدن پلاک خودرو چقدر است و علل و عوامل موثر بر آن و به تفصیل به قوانین و مقررات مربوطه می‌پردازد.

غیر فعال شدن پلاک خودرو

غیر فعال شدن پلاک خودرو ها
غیر فعال شدن پلاک خودرو

پلاک خودرو در واقع شناسنامه خودرو می باشد و تعیین کننده این است که مالک آن کیست و از چه شهری صادر شده است. فعال بودن پلاک هم به این معنا است که این پلاک به نام شما ثبت شده است و مالک آن شما هستید. حال شرایط مدت زمان غیر فعال شدن پلاک خودرو یا فعال بودن آن هم به دلایلی وابسته است و هم برای شرایطی از قبیل شرایط جدید شرکت های خودرو سازی برای ثبت نام خوردو از کارخانه (داشتن پلاک فعال یا نه)، به کار می آید. پس دانستن قوانین مربوط به پلاک و موضوع های وابسته به آن ضروری است که در ادامه با این شرایط و علت ها آشنا می شویم.

زمان و مهمترین علت غیر فعال شدن پلاک خودرو

یکی از مهمترین علل غیرفعال شدن پلاک خودرو در ایران، عدم پرداخت موقت یا سالانه بیمه شخص ثالث و یا بیمه خودرو است. همچنین عدم تجدید موقت یا سالانه معاینه فنی نیز می‌تواند منجر به غیرفعال شدن پلاک خودرو شود. یکی دیگر از این علت ها، نقل و انتقال خودرو ها می باشد که در ادامه به این موضوع بیشتر اشاره داریم.

مهم ترین و عمده ترین مدت زمان غیر فعال شدن پلاک خودرو زمانی است که مالک خودرو اقدام به فروش یا نقل و انتقال خودروی خود می کند که در این شرایط وقتی مالک در مراکز مربوطه دست به این عمل میزند، همان لحظه پلاک خودرو از حالت فعالی در می آید و به انبار نگه داری پلاک منتقل می شود که اگر شما تا 1 سال آینده دست به خرید خودرو بزنید، بتوانید از پلاک غیر فعال استفاده کنید و دوباره روی خودروی خود نصب کنید و از حالت غیر فعالی به حالت فعالی در بیارید. این موضوع یکی از راه های فعال کردن پلاک غیر فعال است که در ادامه با راه های فعال شدن پلاک بیشتر آشنا می شویم.

راه های فعال شدن پلاک خودرو

راه های فعال کردن پلاک خودرو
فعال کردن پلاک خودرو

اگر بنا به دلایلی پلاک غیر فعالی دارید و قصد فعال کردن دوباره آن را دارید، بسته به دلیل غیر فعال شدن پلاک خود مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. خرید و فروش خودرو: در این مرحله با توجه به توضیحات فوق که به این موضوع اشاره شد، با مراجعه به انبار پلاک و به همراه داشتن برگه نقل و انتقال خودروی جدید خود اقدام به فعال سازی پلاک خود کنید.
  2. تجدید معاینه فنی: اگر پلاک به دلیل عدم تجدید معاینه فنی غیرفعال شده است، باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و معاینه فنی خودرو را انجام دهید. پس از تجدید معاینه، پلاک شما مجدداً فعال می‌ شود.
  3. پرداخت بیمه: اگر پلاک خودرو به دلیل عدم پرداخت بیمه شخص ثالث یا بیمه خودرو غیرفعال شده است، ابتدا باید مطمئن شوید که تمامی مبالغ بیمه پرداخت شده‌اند و سپس اقدام به فعال سازی پلاک کنید.
  4. پرداخت جریمه و هزینه ‌ها: ممکن است در صورت غیرفعال شدن پلاک، شما به عنوان جریمه هزینه ‌های اضافی هم باید پرداخت کنید. اطلاعات دقیق در مورد مبالغ و روش پرداخت را از مراجع مربوطه دریافت کنید.
  5. مراجعه به سازمان‌ های مربوطه: در نهایت، برای اطمینان از فعال شدن پلاک خودرو، می‌ توانید به سازمان‌ ها یا ادارات مرتبط با پلاک خودرو (مانند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) مراجعه کرده و از وضعیت پلاک خودرو خود مطلع شوید.

استعلام فعال بودن پلاک خودرو

دانستن فعالی یا غیر فعالی پلاک با توجه به شرایط مربوط به خودرو ساز ها، امری اجتناب ناپذیر است. برای استعلام فعال بودن پلاک خودروی خود، می ‌توانید از روش‌ های زیر استفاده کنید:

  • پلیس راهور: با مراجعه به دفاتر یا ایستگاه‌ های پلیس راهور، می ‌توانید با ارائه اطلاعات مربوط به پلاک خودرو، از فعال یا غیرفعال بودن آن اطلاع حاصل کنید.
  • پرتال‌های اینترنتی: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای و سازمان بیمه ملت از جمله سازمان ‌هایی هستند که پرتال‌ های اینترنتی دارند که امکان استعلام وضعیت پلاک خودرو را فراهم می‌کنند. شما با وارد کردن شماره پلاک و اطلاعات مرتبط، می ‌توانید اطلاعات فعال یا غیرفعال بودن پلاک را دریافت کنید.
  • پیامک: برخی سازمان‌ها این امکان را فراهم کرده ‌اند که با ارسال پیامک حاوی شماره پلاک خودرو به شماره‌ های مشخص، وضعیت پلاک را استعلام کنید.
  • اپلیکیشن‌ های تلفن همراه: برخی اپلیکیشن‌ های موبایلی نیز امکان استعلام وضعیت پلاک خودرو را ارائه می‌ دهند. از طریق این اپلیکیشن‌ ها می‌ توانید به سادگی وضعیت فعال یا غیرفعال بودن پلاک را بررسی کنید.(این روش، روش معمول تری نسبت به سایر روش های ذکر شده است.)

نتیجه گیری

گاهی با توجه به سرنوشت انسان ممکن است سر و کارتان با تعویض پلاک یا دانستن فعالی پلاک خود بیافتد و سوالی از قبیل م

چقدر است برایتان پیش بیاید که در این مقاله به پاسخ این سوال پرداختیم و راهکار هایی برای فعال شدن پلاک خودرو دادیم و به این نتیجه رسیدیم که اکثرا به خاطر نقل و انتقال یا خرید و فروش خودرو می باشد که پلاک ها غیر فعال می شوند.

سوالات متداول مدت زمان غیر فعال شدن پلاک خودرو چقدر است؟

  1. چه زمانی پلاک غیر فعال می شود؟
    مهم ترین و عمده ترین زمان غیر فعال شدن پلاک خودرو، زمانی است که مالک خودرو اقدام به فروش یا نقل و انتقال خودروی خود می کند.
  2. علت غیر فعال شدن پلاک چیست؟
    عدم پرداخت موقت یا سالانه بیمه شخص ثالث و یا بیمه خودرو، عدم تجدید موقت یا سالانه معاینه فنی و خرید و فروش خودرو می باشد.
  3. راه های استعلام فعال بودن یا نبودن پلاک چیست؟
    راه های ارتباطی از قبیل پلیس راهور، پرتال‌های اینترنتی، پیامک و اپلیکیشن های تلفن همراه
5/5 - (2 امتیاز)

پربازدید ترین مقالات خودروبر امید

چه کسانی شرایط ثبت نام ایران خودرو را دارند

هزینه حمل خودرو از شیراز به تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با خودروبر امید