علت جوش آوردن خودرو

علت جوش آوردن خودرو
فهرست مطلب

جوش آوردن خودرو یکی از مشکلاتی است که ممکن است در طول عمر خودرو با آن مواجه شوید. این مشکل می تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله دمای بالای هوا، استفاده نادرست از خودرو و یا نقص در سیستم خنک کننده رخ دهد. در این مقاله به موضوع علت جوش آوردن خودرو میپردازیم. در ادامه این مقاله از خودروبر به بررسی علل جوش آوردن خودرو و راهکارهای پیشگیری از آن پرداخته خواهد شد. توصیه می کنیم حتما به نکات مورد توجه دقت کنید تا از قبل از مواجه با این مشکل، پیشنیازهای رفع مشکل آن را بلد باشید.

منظور از جوش آوردن خودرو چیست؟

جوش آوردن ماشین به معنای بالا رفتن دمای موتور بر اثر حرارت و فشار و در نهایت جوش آوردن خودرو می باشد. در این فرآیند، قطعات فلزی و رادیاتور به دلیل اعمال حرارت و فشار به هم چسبیده و اتصالی قوی و محکم ایجاد می شود و باعث ایجاد بخار از داخل کاپوت خودرو می شود. جوش آوردن ماشین در بسیاری از صنایع مانند خودروسازی، ساخت و ساز، صنایع دریایی و هوافضا، الکترونیک و غیره ممکن است رخ دهد.

علائم جوش آوردن خودرو
علائم جوش آوردن خودرو چیست؟

علائم جوش آوردن خودرو

معمولا وقتی با این مشکل مواجه می شوید، مشاهده می کنید که دود یا بخاری از کاپوت ماشین ایجاد می شود و در صفحه کیلومتر شمار درجه حرارت خودرو بالا می رود. اما نشانه های دیگری وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می شویم. نشانه های جوش آوردن اتومبیل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

صدای غیرعادی: صدایی که از موتور یا قطعات دیگر اتومبیل بیرون می آید و غیرعادی به نظر می رسد ممکن است نشانه جوش آوردن باشد.

بوی سوختن: بوی سوختن یا سوختگی ممکن است نشانه جوش آوردن باشد. این بو معمولا از ترمزها، چراغ های جلو یا موتور اتومبیل بیرون می آید.

افزایش دمای موتور: اگر دمای موتور اتومبیل بیش از حد افزایش یابد، ممکن است نشانه جوش آوردن باشد. در این صورت، باید اتومبیل را به یک مکانیک متخصص ببرید تا علت این مشکل را بررسی کند.

نورهای هشدار: در بعضی از اتومبیل‌ها، نورهای هشداری در صفح کیلومتر خودرو روشن می شوند تا به راننده اطلاع دهند که یک مشکلی در اتومبیل وجود دارد. این نورها ممکن است نشانه جوش آوردن باشند.

در هر صورت، اگر شما مشکوک به جوش آوردن اتومبیل خود هستید، بهتر است توقف کنید و اقدام به پایین آوردن دمای خودرو کنید.

دلایل جوش آوردن ماشین در شرایط مختلف

حال که با نشانه ها و معنای جوش آوردن خودرو آشنا شدید، نوبت به آشنایی با دلایل و علت جوش آوردن خودرو در شرایط مختلف می رسد. جوش آوردن ماشین ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، از جمله:

  • دمای بالای موتور: اگر دمای موتور بسیار بالا باشد، ممکن است بخار آب و گازهای دیگری که درون موتور وجود دارند، به دلیل فشار بالا جوش بزنند و باعث جوش آوردن ماشین شوند.
  • نوسانات دمایی: نوسانات دمایی موتور و سیستم خنک کننده می تواند باعث جوش آوردن ماشین شود. این نوسانات ممکن است به دلیل عیب در سیستم خنک کننده، تعویض نشده بودن مایع خنک کننده، یا عدم تعویض به موقع فیلتر هوا باشد.
  • عدم تعویض به موقع روغن موتور: روغن موتور به عنوان یک ماده خنثی کننده، برای کاهش اصطکاک بین قطعات موتور استفاده می‌شود. اگر روغن موتور به موقع تعویض نشود، ممکن است باعث جوش آوردن ماشین شود.
  • عدم تعویض به موقع فیلتر روغن: فیلتر روغن برای جلوگیری از ورود ذرات آلوده به روغن موتور استفاده می شود. اگر فیلتر روغن به موقع تعویض نشود، ممکن است باعث جوش آوردن ماشین شود.
  • عدم تعویض به موقع فیلتر هوا: فیلتر هوا برای جلوگیری از ورود ذرات آلوده به موتور استفاده می شود. اگر فیلتر هوا به موقع تعویض نشود، ممکن است باعث جوش آوردن ماشین شود.
  • عدم تعویض به موقع سیم پمپ بنزین: سیم پمپ بنزین برای انتقال بنزین از مخزن به موتور استفاده می شود. اگر سیم پمپ بنزین به موقع تعویض نشود، ممکن است باعث جوش آوردن ماشین شود.
  • عدم تعویض به موقع کاتالیزور: کاتالیزور برای کاهش آلاینده های خروجی از موتور استفاده می شود. اگر کاتالیزور به موقع تعویض نشود، ممکن است باعث جوش آوردن ماشین شود.

در صورت بروز جوش آوردن خودرو، چه اقدامی انجام دهیم؟

بروز جوش در خودرو ممکن است به دلیل گرمای بیش از حد موتور، کمبود سیستم خنک کننده، نشتی در سیستم خنک کننده، کمبود روغن موتور و یا مشکل در سیستم ترموستات و رادیاتور باشد. برای رفع این مشکلات، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • اگر موتور خودرو گرم است، به مدت حداقل 30 دقیقه صبر کنید تا خنک شود.
  • از آب برای خنک کردن و پایین آوردن دمای موتور و رادیاتور استفاده کنید.( توجه داشته باشید که مستقیما روی موتور آب نریزید و فقط روی رادیاتور آب بریزید.)
  • سطح روغن موتور را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تکمیل کنید.
  • سیستم خنک کننده را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعمیر کنید.
  • در صورت نشتی در سیستم خنک کننده، از تعمیر آن توسط یک تکنسین ماهر استفاده کنید.
  • در صورت مشکل در سیستم ترموستات، ترموستات را تعویض کنید.
  • در صورت ادامه بروز جوش، خودرو را به یک تعمیرکار متخصص معرفی کنید.

در هر صورت، بروز جوش در خودرو نشانه ای از مشکلات جدی است و باید به سرعت بررسی و رفع شود تا از آسیب به موتور خودرو جلوگیری شود. حتما بعد از رفع جوشی خودرو، ماشین را به یک تعمیرگاه ببرید تا مشکل شناسایی و رفع شود.

عوارض جوش آوردن اتومبیل ها
آشنایی باعوارض جوش آوردن اتومبیل ها

عوارض جوش آوردن اتومبیل ها

جوش آوردن اتومبیل ها ممکن است عوارضی داشته باشد که شامل مواردی می شود که در ادامه به آنها می پردازیم. این اتفاق ممکن است باعث ایجاد گازهای سمی مانند دی اکسید کربن، اکسید نیتروژن و سولفور دی اکسید شود که می تواند برای افراد نزدیک به خودرو خطرناک باشد. جوش آوردن اتومبیل ها ممکن است باعث ایجاد آلاینده های هوا مانند ذرات معلق، بخارات شیمیایی و دود شود که می تواند به محیط زیست آسیب برساند. جوش آوردن خودروها ممکن است باعث آسیب به بدنه خودرو شود و در بلند مدت باعث خرابی و ضعف ساختاری خودرو شود. به طور کلی، جوش آوردن اتومبیل ها باید توسط افراد ماهر و با استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب انجام شود تا عوارض آن به حداقل رسیده و خودرو به درستی تعمیر شود.

نتیجه گیری

در این مقاله به موضوع علت جوش آوردن خودرو پرداختیم. در ادامه به این نتیجه رسیدیم که علت جوش آوردن خودروها می تواند به عوامل مختلفی مانند افزایش دمای موتور، نقص در سیستم خنک کننده، عدم تعویض روغن به موقع و یا استفاده از سوخت نامناسب باشد. برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو، لازم است به صورت دوره ای سرویس و نگهداری خودرو انجام شود و از سوخت و روغن مناسب استفاده شود.

سوالات متداول علت جوش آوردن خودرو

 

  1. آیا در حال جوش آوردن خودرو، می توانیم با آن حرکت کنیم؟
    خیر؛ حتما در صورت متوجه شدن و دیدن علائم جوشی، حتما به کنار جاده رفته، توقف کنید و اقدام به پایین آوردن دمای موتور کنید.
  2. در صورت بروز جوش آوردن خودرو، ماشین را خاموش کنیم؟
    خیر؛ حتما ماشین را روشن نگه دارید، زیرا دمای داخل موتور بسیار بالا می باشد و در صورت خاموش کردن خودرو، پیستون های موتور متوقف شده و احتمال ذوب شدن آنها و چسبیدن آنها به بدنه زیاد است و دیگر خودرو روشن نمی شود.
  3. اگر با مشکل جوش آوردن خودرو برخورد کردیم، با امداد خودرو تماس بگیریم؟
    لزوما خیر؛ با استفاده از آب ریختن روی رادیاتور خودرو و توقف خودرو، دمای ماشین پایین آمده و حتما بعد از این امر خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید و از علت این اتفاق با خبر شوید.
5/5 - (2 امتیاز)

پربازدید ترین مقالات خودروبر امید

چه کسانی شرایط ثبت نام ایران خودرو را دارند

هزینه حمل خودرو از شیراز به تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با خودروبر امید