علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

علت استارت خوردن و روشن نشدن خودرو
فهرست مطلب

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین یکی از مشکلات متداولی است که اغلب رانندگان با آن مواجه می شوند. این مشکل گاهی می تواند با راهکارهای ساده ای مانند قفل خودرو رفع شود ولی در بعضی موارد با مشکلات جدی تری مواجه می شوید که احتیاج به بررسی موتور و اجزای فنی خودرو می باشد. عدم استارت خودرو ممکن است باعث تأخیر در فرارسیدن به مقصد و همچنین هزینه برای تعمیر ماشین شود. در این مطلب به موضوع علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین می پردازیم. در ادامه این قسمت از خودرو بر به دلایل روشن نشدن خودرو، بررسی خرابی استارت و بررسی های دیگر جهت رفع مشکل روشن نشدن خودرو پرداخته خواهد شد.

دلایل روشن نشدن ماشین
آشنایی با دلایل روشن نشدن ماشین

دلایل روشن نشدن ماشین

خودروها به طور کلی جزو وسیله هایی هستند که امکان خرابی آنها در هر لحظه وجود دارد. حال روشن نشدن خودرو به دلیل هایی مختلفی بستگی دارد که این دلایل به شرح زیر می باشد:

  • باتری ضعیف یا تخلیه شده
    وقتی باتری ضعیف یا تخلیه شده باشد ، بار ذخیره شده در آن کافی نیست تا موتور شروع به کار کند. به دلیل اینکه باتری ها در طول زمان کارآیی خود را از دست می دهند.
  • اختلال در سیستم شارژ باتری
    سیستم شارژ باتری، مسئول شارژ کردن باتری خودرو است. در صورتی که به درستی کار نکند، می تواند باعث تخلیه سریع باتری شود و در نهایت باعث روشن نشدن خودرو شود.
  • مشکل در سیستم ایمنی خودرو (به عنوان مثال، سیستم تشخیص سوئیچ و قفل خودرو)
    این موارد خیلی جزو مشکلات جدی به حساب نمی آیند و با تعویض سوئیچ یا یک بار قفل و باز کردن خودرو برطرف می شوند.
  • عیب در سیستم الکتریکی خودرو
    سیستم الکتریکی شامل باتری، ژنراتور، شارژر، سیم ها و قطعات الکتریکی مختلف است که هر یک می‌توانند در صورت خرابی، عملکرد درست خود را از دست بدهند.
  • مشکل در سیستم سوخت رسانی (به عنوان مثال، فیوز سوخت)
    مشکلات مختلفی ممکن است در سیستم سوخت‌رسانی خودرو به وجود آید، مانند نقص در پمپ سوخت، فیلتر سوخت، خط لوله سوخت و….. که باعث روشن نشدن ماشین می شوند.
  • مشکل از روغن خودرو
    هنگامی که سطح روغن موتور پایین است یا روغن کثیف است، میزان فشار و دما در موتور کاهش می یابد و این باعث مشکلاتی مانند روشن نشدن خودرو، کم شدن قدرت و عملکرد موتور، بوی بد روغن و حتی صدای غیر عادی از موتور می شود.
  • ایراد در سیستم استارت خودرو
    اگر شمع خودرو مشکل داشته باشد یا سیستم استارت مختل شده باشد، ماشین روشن نمی شود.

خرابی استارت، یکی از علت های روشن نشدن ماشین

خرابی در سیستم استارت ممکن است باعث شود که ماشین شما روشن نشود یا با مشکل روبرو شود. دلایل خرابی استارت در ماشین ممکن است شامل باتری ضعیف، سیم کشی بد یا ترمینال های باتری کثیف، موتور استارت خراب یا سوخت ناکافی به منظور استارت ماشین باشد. در بین این موارد خرابی شمع استارت خودرو بیشتر رایج است و تنها با تعویض این قطعه مشکل استارت ماشین رفع می شود. در صورت بروز مشکل در استارت ماشین، بهتر است ابتدا باتری را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را شارژ یا تعویض کنید. همچنین، باید سیم کشی و ترمینال های باتری را بررسی کرده و از کثیفی آنها جلوگیری کنید یا آنها را تعویض کنید. در صورتی که مشکل همچنان ادامه دارد، بهتر است به یک تعمیرکار خودرو متخصص مراجعه کنید.

بررسی های لازم جهت رفع مشکل روشن نشدن خودرو
بررسی های لازم جهت رفع مشکل روشن نشدن خودرو

بررسی های لازم جهت رفع مشکل روشن نشدن خودرو

برای اینکه به مشکل روشن نشدن خودرو بر نخورید و همیشه با تک استارت ماشین روشن شود، بررسی های زیر لازم می باشد که به شرح زیر است:

  • بررسی وضعیت باتری: باتری خودرو باید شارژ شده باشد. بررسی کنید که آیا باطری سالم است و نیاز به تعویض دارد یا خیر.
  • بررسی میزان سوخت: بررسی کنید که آیا میزان سوخت خودرو کافی است یا خیر.
  • بررسی سیستم جرقه زنی: سیستم جرقه زنی هنگام شروع موتور باید صحیح باشد. بررسی کنید که آیا کابل های سیستم جرقه زنی درست متصل شده اند و آیا شرایط آنها مناسب هستند یا خیر.
  • بررسی سیستم الکتریکی: بررسی کنید که آیا سیستم الکتریکی خودرو درست کار می کند یا خیر.
  • بررسی سیستم سوخت رسانی: بررسی کنید که آیا سیستم تزریق سوخت خودرو درست کار می کند یا خیر.

اگر با بررسی موارد ذکر شده مشکل رفع نشد، توصیه می کنیم از امداد گران خودرو کمک بگیرید.

چرا سر صبح ماشین بد استارت می خورد؟

گاهی ممکن است برای شما این اتفاق بیفتد که وقتی صبح می خواهید ماسین را روشن کنید، خودرو برای بار چندم که استارت زدید، روشن می شود. عواملی از قبیل کثیف شدن شمع استارت، خرابی شمع ها و چرب شدن آنها، باعث رخ دادن این اتفاق می توانند باشد. برای رفع این مشکل حتما شمع های استارت ماشین را مورد بررسی قرار دهید. اگر با اقدام های اولیه مشکل حل نشد، می توانید با کارشناسان مجرب در این حوزه ارتباط بگیرد.

نتیجه گیری

در این مقاله به موضوع علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین پرداختیم. به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اینکه مشکل استارت خوردن و روشن نشدن ماشین ممکن است به علت چندین عامل مختلفی مانند مشکل در سیستم الکتریکی، مشکل در سیستم سوخت و… باشد، برای نتیجه گیری دقیق نیاز به بررسی دقیق تر موارد مرتبط داریم. بنابراین، ابتدا باید این مسئله را بررسی کنیم تا بتوانیم علت دقیق استارت نشدن و روشن نشدن ماشین را تعیین کنیم. اگر با بررسی موارد فوق مشکل رفع نشد، توصیه می کنیم از امدادگران خودرو کمک بگیرید.

سوالات متداول علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

  1. علل روشن نشدن ماشین چیست؟
    علت هایی از قبیل مشکلات در باتری، سیستم الکتریکی، سیستم استارت و… می تواند باعث روشن
    نشدن ماشین بشوند.
  2. چرا ماشین سر صبح بد استارت می خورد؟
    به دلیل خرابی شمع های استارت یا کثیفی آنها این اتفاق رخ می دهد.
  3. آیا دلیل روشن نشدن خودرو می تواند از خرابی باتری باشد؟
    بله؛ اگر باتری ضعیف شده باشد یا تخلیه شده باشد، خودرو قادر به روشن شدن نخواهد بود.
Rate this post

پربازدید ترین مقالات خودروبر امید

چه کسانی شرایط ثبت نام ایران خودرو را دارند

هزینه حمل خودرو از شیراز به تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با خودروبر امید