راهنمای تشخیص مشکلات رایج موتور خودرو

راهنمای تشخیص مشکلات رایج موتور خودرو
فهرست مطلب

موتور خودرو یکی از اجزای اصلی در خودرو است که نقش بسزایی در عملکرد خودرو دارد. برای اینکه خودرو روان و راحت کار کند باید از سالم بودن موتور خودرو اطمینان پیدا کنید. بنابراین با گذشت زمان موتور خودروها نیز درگیر مشکلاتی خواهند شد که بهتر است مشکلات رایج در مورد موتور خودروها را بدانید تا بهتر بتوانید آن را با راهکارهای مختلف رفع کنید. راهنمای تشخیص مشکلات رایج موتور خودرو این امکان را برای شما فراهم می کند تا با انواع مشکلات رایج و همچنین نحوه عیوب آن ها را بدانید. این امر شما را در شناسایی و حل سریع مشکلات موتور خودرو یاری خواهد کرد. با پیروی از این راهنما مقاله  خودروبر  می توانید در هزینه تعمیرات خود صرفه جویی کنید و در بهترین حالات خودرو خود را نگه دارید.

علائم و نشانه های خراب شدن موتور خودرو

گرم شدن بیش از حد موتور خودرو

اگر موتور خودرو شما بیش از حد گرم می شود این بدین معنی است که ترموستات  یا سیستم خنک کننده خراب شده است.بنابراین برای رفع چنین مشکلی باید سطح مایع خنک کننده و همچنین نشتی احتمالی در رادیاتور و شیلنگ را بررسی کنید. در زمان بررسی کردن اگر نتوانستید مشکل را حل کنید بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

شنیدن صداهای غیر معمول

زمانی که از موتور خودرو صداهای عجیب و غریبی شنیده شود این نشان دهنده این است که قرقره، تسمه، سیستم اگزوز یا بلبرینگ خراب شده است. در راهنمای تشخیص مشکلات رایج خودرو بهتر است ابتدا بررسی کنید که صدا از کجا می آید و علت آن را هم بررسی کنید.

از طرفی قطعات فرسوده را باید تعویض کرد تا در اینده متحمل هزینه های اضافه تر نخواهید شد.

مشکلات رایج موتور خودرو کدامند؟
مشکلات رایج موتور خودرو کدامند؟

مشکلات رایج موتور خودرو کدامند؟

موتورهای خودرو ممکن است با برخی از مشکلات رایج مواجه شوند که در نتیجه در طول زمان عملکرد آن پایین می آید و ممکن است خراب شود. در ادامه برخی از مشکلات رایج خودرو را بیان خواهیم کرد.

  • روشن نشدن موتور

زمانی که کلید احتراق را می چرخانید و موتور روشن نمی شود این نشان دهنده این است که موتور خودرو سوخت یا سیگنال های الکتریکی را دریافت نمی کند. بنابراین برای تشخیص چنین مشکلی در راهنمای تشخیص مشکلات رایج موتور خودرو در ابتدا  باطری خودرو را بررسی کنید اگر باطری مشکلی نداشت بعد از آن استارت موتور سیستم خودرو را بررسی کنید. در این مواقع ممکن است پمپ بنزین یا اینکه استارت معیوب شده باشد.

  • عدم کارکرد صحیح و خشن کار کردن موتور

در مواقعی که موتور خشن کار می کند بیشتر به دلیل مشکلاتی در سوخت یا سیستم احتراق است. بنابراین باید کویل های احتراق، فیلترهای سوخت، سنسورها و شمع ها را بررسی کنید. با توجه به این امر با در نظر گرفتن راهنمای تشخیص مشکلات رایج موتور خودرو بهتر است قطعات فرسوده را تعویض یا تعمیر کرد.

چگونگی تشخیص مشکلات رایج موتور خودررو

اگرچه از خودرو خود به بهترین شکل نگهداری می کنید اما با این وجود نیز در طول زمان موتور خودرو درگیر مشکلاتی خواهد شد که در ادامه به چند نکته و ترفند برای حل مشکلات رایج خودرو خواهیم پرداخت.

  • گوش دادن به صداهای غیر معمول

به صداهای غیر معمول که از موتور خودرو شنیده می شود خوب گوش کنید و  در صورت شنیدن صدای تق تق از موتور در ادامه علت صدا را بررسی کنید.این احتمال وجود دارد که قطعاتی همچون قرقره، یاتاقان و تسمه شل یا آسیب دیده باشد.

  • بررسی کردن سطح مایعات

اگر سطح مایعات در سیستم خنک کننده پایین بیاید باعث به وجود آمدن مشکلات بیشتری در موتور خودرو می شود. بنابراین بهتر است سطح روغن، مایع گیر بکس و مایع خنک کننده را به طور مرتب بررسی کنید.

  • بررسی کردن تسمه ها و شیلنگ ها

شیلنگ های فرسوده و همچنین تسمه های خراب موجب گرم شدن بیش از حد خودرو می شود که بهتر است آن ها را بررسی کنید و در صورت هر گونه سایش و شلی آن ها را تعویض کنید.

  • استفاده از ابزارهای تشخیص

برای شناسایی مشکلات موتور خودرو بهتر است از ابزارهای تشخیص همچون ابزار اسکن یا کدخوان استفاده کنید. بنابراین اگر چراغ های هشدار غیر عادی روی داشبورد خودرو را مشاهده کردید می توانید برای تشخیص درست مشکلات در ابتدا علت اصلی آن را بررسی کنید.

راه های رفع مشکلات رایج موتور خودرو

پس از اینکه مشکلات رایج موتور خودرو را شناسایی کردید به احتمال زیاد با این سوال مواجه خواهید شد که آیا خودتان باید مشکلات خودرو را حل کنید یا اینکه باید آن را پیش تعمیرکار ببرید. در ادامه برخی از فاکتورهای مهم را برای تعمیرات شخصی و حرفه ای بیان خواهیم کرد.

  • تعمیرات شخصی

یکی از مزیت اصلی تعمیرات شخصی خودرو این است که در هزینه های مربوط به آن صرفه جویی می کنید.البته می توان با ابزارهای اولیه، مشکلات مربوط به موتور خودرو را تشخیص دارد که بستگی به مشکلات خودرو این ممکن است متفاوت باشد. بنابراین تعمیرات شخصی برای زمانی است که برای مشکلات خودرو راه حل های ساده ای وجود داشته باشد. به عنوان مثال تعویض فیلتر یا تعویض فیلتر شمع های معیوب از این قبیل مشکلات هستند.

  • تعمیرات حرفه ای

اگر تعمیرات موتور خودرو پیچیده است و از پس آن بر نمی آیید بهترین کار این است که تعمیر آن را با افراد متخصص و کاربلد بسپارید. آن ها در زمینه تعمیرات خودرو تجربه کامل دارند و بهترین خدمات را برای شما ارائه می دهند.

بنابراین با درک کردن مزیت های تعمیرات شخصی و حرفه ای می توانید تصمیم آگاهانه بگیرید.

راهنمای گام به گام  تشخیص مشکلات رایج موتور خودرو
راهنمای گام به گام  تشخیص مشکلات رایج موتور خودرو

راهنمای گام به گام  تشخیص مشکلات رایج موتور خودرو

زمانی که مشکلات خودرو را با وجود علائم آن تشخیص دادید و اینکه تصمیم گرفتید که تعمیرات آن را خودتان انجام بدهید یا اینکه از افراد متخصص کمک بگیرید زمان آن رسیده است که دست به کار شوید. در ادامه راهنمای تشخیص مشکلات رایج خودرو مطالبی را بیان خواهیم کرد.

  • تعویض شمع ها

اگر شمع ها فرسوده یا ثیف شده باشند این امر باعث بروز مشکلات جدی تر در موتور خودرو عدم عملکرد درست در آن می شود. بنابراین بهتر است به فکر تعویض شمع ها باشید.

  • عوض کردن روغن و فیلترها

به احتمال زیاد روغن قدیمی موتور ممکن است که آلوده شده باشد و کارآیی خود را از دست داده باشد.بنابراین بایدفیلتر روغن و همچنین روغن موتور را تعویض کنید. برای این کار روغن قدیمی  را درون تابه تخلیه بریزید. در ادامه نیز فیلتر روغن را عوض کنید و در ادامه نیز موتور را با روغن تمیز پر کنید.

  • تعویض تسمه ها و شیلنگ های فرسوده

در طول زمان شیلنگ ها و تسمه ها ممکن است ترک بخورند، شل شوند یا اینکه به مرو زمان بشکنند. برای تعویض ابتدا نگاه کنید که کدام یک به تعویض احتیاج دارند. در ادامه نیز شیلنگ ها و تسمه های معیوب را جدا کنید و تسمه های جدیدی را جایگزین آن کنید. بنابراین اگر تاریخ انقضا شیلنگ ها و تسمه ها نزدیک است باید عاقلانه عمل کنید و سریع تسمه ها و شیلنگ های جدیدی را جایگزین آن کنید.

سخن پایانی

در این مقاله ما راهنمای تشخیص مشکلات رایج موتور خودرو را برای شما بیان کردیم و در این رابطه به برخی از مشکلات و همچنین راه حل های آن پرداختیم. بنابراین با گذشت زمان موتور خودروها نیز درگیر مشکلاتی خواهند شد که بهتر است مشکلات رایج در مورد موتور خودروها را بدانید تا بهتر بتوانید آن را با راهکارهای مختلف رفع کنید.. با پیروی از این راهنما می توانید در هزینه تعمیرات خود صرفه جویی کنید و در بهترین حالات خودرو خود را نگه دارید. به این نکته دقت داشته باشید که با شناسایی و رفع سریع مشکلات موتور خودرو می توان از آسیب های جدی به موتور خودرو در آینده جلوگریری کنید.

سوالات متداول درباره راهنمای تشخیص مشکلات رایج موتور خودرو

  1.  علت بلند شدن دود سیاه از خودرو چیست؟
    خروج دود سیاه از خودرو نشانه خوبی نیست بلکه حاکی از مشکلات جدی تری در موتور خودرو است. مهمترین دلایل دود سیاه از خودرو، کثیفی انژکتور، موتور، کاربراتور و همچنین کثیف بودن فیلتر هوا است.
  2. دلیل خروج دود سفید از خودرو چیست؟
    دلیل خروج دود سفید نیز ناشی از نشتی آب به درون موتور  و خارج شدن بخار آب است. بهتر است بداند که این یک مشکل جدی در خودرو محسوب می شود که برای تعمیر آن متحمل هزینه های زیادتری خواهید شد. نشتی روغن یا مایع خنک کننده به درون موتور نیز از دلایل دیگر خروج دود سفید از موتور خودرو است.
  3. اجزای موتور خودرو کدامند ؟
    اجزای موتور خودرو شامل پیستون، میل لنگ، سیلندر و … است.
Rate this post

پربازدید ترین مقالات خودروبر امید

چه کسانی شرایط ثبت نام ایران خودرو را دارند

هزینه حمل خودرو از شیراز به تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با خودروبر امید