استعلام فک پلاک خودرو از طریق اینترنت

استعلام فک پلاک خودرو از طریق اینترنت
فهرست مطلب

زمانی که خودرویی خرید و فروش می شود، باید فک پلاک آن خودرو هم انجام شود . فک پلاک در حقیقت جدا کردن و یا برداشتن پلاک می باشد. پلاک خودرو دقیقا حکم مدارک شناسایی را برای ماشین شما دارد و از این رو نباید آن را به کسی دیگر بسپارید. از این رو پس از خرید خودرو باید حتما اقدامات لازم برای فک پلاک انجام دهید. شاید بخواهید بدانید فک پلاک چگونه انجام می شود و یا این که نحوه استعلام فک پلاک خودرو از طریق اینترنت چگونه است؟ در ادامه وبسایت خودروبر تهران به این سوالات پاسخ خواهیم داد و شما را با این موضوع بیش تر آشنا می کنیم.

استعلام گیری برای فک پلاک خودرو

برای تعویض پلاک خودروی خود اقدامات مختلفی باید انجام دهید که اولین مرحله، فک پلاک می باشد. پس از آن که خودروی خود را فروختید، باید اقدامات اداری لازم را انجام دهید تا بتوانید پلاک خودرو را برداشته و خودرو را به دیگری منتقل کنید. برای این کار پلیس راهور یک سامانه ایجاد کرده است که به آدرس https://service.rahvar120.ir/page/plate-police  می باشد. این سایت برای استعلام فک خودرو از طریق اینترنت فراهم شده است و کار فک پلاک را برای افراد راحت تر کرده است.

پس از ورود به این سایت و مراجعه به باکس استعلام وضعیت فک پلاک، می توانید روند اداری را پیگیری کنید. برای این کار باید در بخش مذکور، کد ملی خود را وارد کنید و واژه امنیتی را وارد کنید تا مشخص شود که شما ربات نیستید. حال باید اطلاعات و سوابق فک پلاک و مالکیت خود را مورد بررسی قرار دهید. با استفاده از این سایت می توانید پلاکی که به نام شما به ثبت رسیده است را ببینید و مورد بررسی قرار دهید. همچنین مدت زمان فک پلاک برای ثبت نام ایران خودرو را می توانید از طریق سایت استعلام بگیرید.

مدارک لازم برای فک پلاک
مدارک لازم برای فک پلاک

مدارک لازم برای فک پلاک

برای استعلام فک پلاک خودرو از طریق اینترنت باید ابتدا مراحل حضوری این کار را انجام دهید. برای این که بتوانید خودرو خریداری شده را فک پلاک کنید و به نام خود ثبت کنید، باید مدارکی را فراهم کنید. مهم ترین نمونه از این مدارک عبارتند از:

  • سند فروش خودرو از کارخانه
  • کارت خودرو
  • سند مالکیت خودرو
  • شناسنامه و کارت ملی فروشنده
  • بیمه نامه شخص ثالث
  • برگه عدم خلافی
  • فیش پرداخت بهای پلاک
  • ارائه کارت معاینه فنی
  • مدارک تعویض پلاک فروشنده

در حالت کلی هزینه این کار باید توسط خریدار پرداخت شود و اگر فروشنده به خریدار وکالت دهد، دیگر نیاز به حضور فروشنده نمی باشد. در این شرایط همه مراحل توسط خریدار انجام می گیرد و هزینه های لازم را نیز خود او پرداخت می کند. اما نکته مهم این است که هزینه های مربوط به وکالت به خریدار برای انجام فک پلاک بر عهده فروشنده است.

استعلام وضعیت پلاک خودرو

استعلام فک پلاک خودرو از طریق اینترنت برای افرادی مهم است که به صورت وکالتی خودرو معامله می کنند. مهم ترین مسئله این است که شخصی با پلاک شما مرتکب خلافی نشود و از این رو باید سریعا مراحل فک پلاک انجام گیرد. از این رو ابتدا مدارک را به مراکز تعویض پلاک تحویل داده و برگه مربوطه را دریافت کنید. در این برگه شماره نوبت و کد باجه درج شده است و بر اساس اطلاعات درون برگه به باجه مورد نظر مراجعه کنید.

اقدامات لازم را به صورت حضوری انجام دهید و برای استعلام و پیگیری وضعیت فک پلاک، از طریق سایت اینترنتی پلیس راهور اقدام کنید.

استعلام فک پلاک با سایت قبضینو
استعلام فک پلاک با سایت قبضینو

استعلام فک پلاک با سایت قبضینو

یکی دیگر از سایت ها برای استعلام فک پلاک از طریق اینترنت، سایت قبضینو می باشد. این سایت شرایطی فراهم کرده است که افراد برای پیگیری و استعلام فک پلاک خود بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام کنند. برای این کار کافیست که در سایت مربوطه کد ملی خود را وارد کنید و وضعیت فک پلاک را استعلام نمایید. برای این کار مبلغ ۵۲۰۰ تومان پرداخت کنید که این مبلغ را پلیس ناجا تعیین کرده است و ارتباطی به سایت مذکور ندارد. مهم ترین جزئیاتی که برای استعلام فک پلاک توسط این سایت مشخص می شود عبارتند از:

  • شماره پلاک
  • وضعیت پلاک
  • شماره سریال راهور
  • تاریخ فک شدن پلاک

مراحل فک پلاک معمولا در مدت زمان ۲ تا ۳ ساعت انجام می گیرد اما گاهی اوقات با توجه به شلوغ بودن این مراکز، فرآیند طولانی تر می شود. از آن جایی که احتمال دارد نفر دوم در معامله خودرو، قصد انجام خلافی با خودرو داشته باشد، بهتر است که هر چه سریع تر نسبت به فک پلاک اقدامات لازم را انجام دهید و این کار را پیگیری کنید.

کلام آخر

در این مقاله به موضوع استعلام فک پلاک خودرو از طریق اینترنت پرداخته شد و به این نتیجه رسیدیم که برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل برای خریداران و فروشندگان خودرو، بهتر است به محض تحویل خودرو، اقدامات لازم برای تعویض پلاک انجام گیرد. اولین مرحله برای انجام این کار فک پلاک است. برای انجام این مرحله باید مدارک لازم به مرکز تعویض پلاک ارائه شود تا مراحل اداری برای این کار آغاز گردد. پس از آن برای استعلام فک پلاک خودرو از طریق اینترنت باید به سایت https://service.rahvar120.ir/page/plate-police مراجعه کنید و یا از طریق سایت قبضینو اقدام نمایید. اما سایت قبضینو مبلغ ۵۲۰۰ تومان نیز هزینه بابت ارائه این اطلاعات دریافت می کند.

سوالات متداول برای استعلام فک پلاک خودرو از طریق اینترنت

  1. سایت مربوط برای استعلام فک پلاک خودرو کدام است؟
    شما برای این کار باید به سایت https://service.rahvar120.ir/page/plate-police مراجعه کنید. همچنین برای این کار می توانید از سایت قبضینو نیز استفاده کنید.
  2. هزینه های استعلام فک پلاک خودرو بر عهده کیست؟
    هزینه های این کار بر عهده خریدار است و در صورتی که فروشنده به خریدار وکالت دهد، نیازی به حضور فروشنده نیز نمی باشد و حضور خریدار کافیست.
  3. برای استعلام فک پلاک از طریق سایت قبضینو چه هزینه ای باید پرداخت شود؟
    هزینه های استعلام فک پلاک از طریق این سایت ، مبلغ ۵۲۰۰ تومان می باشد. این مبلغ توسط پلیس ناجا دریافت می شود و ارتباطی به سایت مذکور ندارد.
Rate this post

پربازدید ترین مقالات خودروبر امید

چه کسانی شرایط ثبت نام ایران خودرو را دارند

هزینه حمل خودرو از شیراز به تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با خودروبر امید